Beboer

På denne side finder du:

På denne side har vi samlet nogle informationer, der kan være rare at kende til som beboer i Strandgårdens ejerboliger.

Affald

Solrød Kommune har traditionelt haft gode muligheder for at komme af med sit affald. Men i lighed med det øvrige samfund, er også Solrøds affaldsordning blevet tilpasset gennem tiden, så den lever op til kravene om genbrug og håndtering af forskellige typer affald. Det er derfor vigtigt at du orienterer dig om de forskellige affaldstyper, og de krav der er til indsamling af affaldet.

Nedenfor gennemgåes de vigtigste regler. Til højre finder du et link til Solrød Kommunes affaldshæfte, der i detaljer gennemgår hvordan affaldet skal sorteres og afleveres.

Madaffald og Restaffald

Dagligt husholdningsaffald (dagrenovation) afhentes normalt hver 2. onsdag.

HUSK at kører den sorte plastbeholder ud til vejen aftenen før

Plastaffald

Afhentes normalt hver 4. onsdag, HUSK at kører den sorte plastbeholder ud til vejen aftenen før.

Vi anbefaler I tilmelder dig via www.solrod.dk/affald så kommer der automatisk en besked til dig.

Glas, metal, papir, pap og batterier

Glas med låg/flasker/konservesdåser og sølvpapir lægges i den grønne glascontaineren, papir/aviser ikke mælkekartonner og lignede lægges i de frønne papircontainerne, pap foldes sammen lægges i de sorte papcontainerne. Det er containere til rent pap (dvs. ikke pizzabakker, flamingo plast o.lign.). ud for Strandgårde 77. Ligeledes har vi fået en boks til deponering af brugte batterier.

Skulle papcontaineren være fyldt, tages pappet med hjem, og lægges i klar plastpose til storskrald

Andet genbrug og storskrald

Haveaffald, storskrald og øvrigt genbrug afhentes normalt 1 gang hver måneden (se datoer i afhentningskalenderen), og må først stilles ud til vejen aftenen før, Haveaffald skal i din grønne plastbeholder eller i brune papirsække.

Øvrigt affald skal bundtes eller i klare gennemsigtige plastsække. Der må ikke bruges gamle gennemsigtige genbrugssække fra kommunen, og sorte sække er heller ikke tilladt.

Hvis dit affald ikke bliver afhentet, er du selv forpligtet til at tage det ind igen. Kontrollér at det er sorteret og pakket efter kommunens forskrifter, og stil det ud igen til næste afhentning.

Ting der ikke afhentes

Byggeaffald

Byggeaffald er ikke storskrald, så det skal man selv skaffe sig af med. Det kan afleveres på: 

  • Køge Genbrugsplads-ARGO, Tangmosevej 104 B, 4600 Køge

Miljøfarligt affald

kan afleveres på:

  • Solrød Vandværk, Engvangen 14, Solrød Strand
  • Køge Genbrugsplads-ARGO, Tangmosevej 104 B, 4600 Køge

Mindre dele kan samles i den røde miljøkasse, som bliver afhentet hver 8. uge. Skal stilles ud til vejen.

Tekstiler:

Afhentes hver 8. uge og skal i de røde poser, som kommunen har udleveret, skal sættes ud til vejen.

Kloak og slamsuger

Kloakeringen i Strandgården er separeret i selvstændige afløb for husholdningens spildevand og for regnvand. Herved undgår man at lede al overflade- og regnvand til renseanlægget.

Det er vigtigt at du med jævne mellemrum renser dine tagrender og regnvandsbrønd for blade og andet snavs. Ellers er der risiko for at der bliver problemer med at få afledt vandet, når det regner kraftigt.

Spildevandet fra boligen ledes til en kloak som løber under rækkehusene. Kloakken kan kun tilgås fra en brønd i enden af rækken. Derfor kan en eventuel prop opstå et sted undervejs, hvor den giver problemer for dig og/eller dine naboer.

Da man således helt uforskyldt kan blive offer for en stoppet kloak, og da problemet ofte påvirker flere boliger i rækken, blev det på generalforsamlingen i 2009 besluttet, at ejerforeningen under visse betingelser betaler for slamsugning.

Sådan gør du:

  1. Undersøg om proppen er inde i din egen bolig. Har dine naboer også problemer med kloakken?
  2. Undersøg om der er problemer med afløbet til den offentlige kloak. Hvis vandet står højt i brønden, kan det være tilfældet. Kontakt evt. renseanlægget på tlf.: 56 14 74 78 (også udenfor normal arbejdstid).
  3. Hvis problemet er i den private kloak, og der er behov for spulning, kontaktes ejerforeningens bestyrelse. Vi kan så tilkalde og betale en slamsuger.

Bemærk at vi ikke refunderer udlæg fra foreningens medlemmer. Hvis du selv bestiller en slamsuger, skal du derfor også selv betale den!

Husk i øvrigt ikke at skylle vatpinde, bind, bleer, kleenex, køkkenrulle og lignende ud i toilettet. Det er den sikre vej til forstoppelse, da de suger vandet!

Parkering

Parkeringspladserne i Strandgården er anlagt i tilknytning til bebyggelsens fire beboerforeninger, og det enkelte parkeringsareal er således fortrinsvis forbeholdt den pågældende forening. Ejerforeningens parkeringspladser ligger centralt placeret mellem stamvejen og Strandgårdsstien. Der er 54 pladser, hvilket betyder at der er én plads til hver husstand, samt plads til 22 gæster. Vi har efter aftale med Solrød Kommune, fået lov til at numrere pladserne med skiltning ved kantstenen. Det er dog værd at bemærke, at de numrerede pladser er forbeholdt (men ikke reserveret til) den bolig der står på skiltet. I ordet forbeholdt ligger altså, at man skal forsøge at friholde pladsen, men der er ikke parkeringsforbud for øvrige beboere og gæster. Det er derimod forbudt at parkere på fortovene, foran helleanlæg og andre steder hvor der ikke er lavet afmærkede p-båse. Der er skiltet om forbudet ved indkørslen fra Åsvej, og det er op til politiet at håndtere overtrædelser.

Snerydning

Stamvejen

Stamvejen er kommunal vej fra indkørslen ved Åsvej og frem til vejbumpet ud for nr. 93. Kommunen sørger for rydning af denne. 

Parkeringspladsen

Parkeringspladsen er privat fællesvej, og skal derfor holdes af ejerforeningen. Den bliver ikke fast ryddet ved snefald, men for at holde den fremkommelig vil vi ved kraftifgt snefald bestille snerydning. Det vil så vidt muligt ske i dagtimerne, når der er få biler på parkeringspladsen. Sneen vil blive samlet på nogle af de bageste unumrerede p-båse.

Stier

Den enkelte husejer er selv ansvarlig for at rydde stier ud for egen grund, samt indgangen til huset. Enderækkehusene (dvs. nr. 1, 7, 72, 76, 77, 81, 82, 86, 87, 91, 93 og 97) er således også ansvarlige for at rydde stier for enden af huset.

Som husejer har man pligt til at rydde og glatførebekæmpe hurtigst muligt efter der er faldet sne. I praksis forventes det at man har ryddet fra kl. 7 til 22 (fra kl. 8 på søn- og helligdage).

Manglende rydning

Hvis nogen ikke har ryddet deres arealer, så tag i første omgang kontakt til vedkommende. Er din nabo bortrejst, syg el.lign., så giv en hjælpende hånd med at få ryddet sne. Ved konsekvent manglende snerydning kan Teknik og Miljø hos Solrød Kommune kontaktes på teknisk@solrod.dk. Kommunen fører tilsyn med, at grundejere opfylder deres forpligtelser. I tilfælde af mangler kan kommunen lade snerydning og lignende ske for ejers regning.